DeLIMITations: Mapeo de la frontera de 1821 entre México y Estados Unidos

DeLIMITations

DeLIMITations:

Mapeo de la frontera de 1821 entre México y los Estados Unidos

Marcos Ramírez ERRE y David Taylor

 

Inauguración: Sábado 7 de octubre, 2017 19:00 hrs.

Exhibición: 7 de octubre, 2017 a 13 de enero, 2018

OPC junto con el Instituto Vallartense de Cultura presentan la exposición DeLIMITations: Mapeo de la frontera de 1821 entre México y los Estados Unidos, una instalación de sitio-especifico de los artistas Marcos Ramírez ERRE y David Taylor.

DeLIMITations es una instalación de 3800 kilómetros de largo invocando expediciones de exploración y conquista del siglo XIX, los dos artistas se dispusieron a trazar la frontera entre México y los Estados Unidos tal como existía en 1821. Esta frontera nunca fue examinada y el registro de su breve historia de veintisiete años sólo existe en forma de documentos de tratados y mapas antiguos. El objetivo del proyecto era marcar periódicamente el límite histórico con una serie de monumentos que imitan los marcadores instalados a lo largo de la frontera contemporánea entre México y los Estados Unidos.

En julio de 2014, instalaron con éxito 47 obeliscos en un vasto paisaje que abarca los 2,1 millones de kilómetros cuadrados de territorio cedidos a los Estados Unidos en el Tratado de Guadalupe Hidalgo tras la Guerra entre México y los Estados Unidos (1846–1848). El primer monumento fue colocado en la costa del Pacífico cerca de Brookings, Oregon, y el último en la desembocadura del río Sabina, cerca de Port Arthur, Texas. Las ciudades y pueblos a lo largo de la frontera histórica incluyen a Brookings, OR; New Pine Creek, CA; Denio, NV; McDermitt, NV; Jackpot, NV; Medicine Bow, WY; Leadville, CO; Cañon City, CO; Pueblo, CO; La Junta, CO; Syracuse, KS; Garden City, KS; Dodge City, KS; Texarkana, TX; Orange, TX; y Port Arthur, TX.  Todas estas ciudades y pueblos hubieran sido fronterizos de haber permanecido esa frontera como tal.

La obra de Ramírez y Taylor cuestiona la inmutabilidad y permanencia de las fronteras en un momento en que las reivindicaciones territoriales se disputan en todo el mundo. Al hacer visibles el borde original, reconocen el territorio que México perdió y reclaman por el presente. No necesariamente impugnan la frontera actual, pero  insisten  en el reconocimiento de que Estados Unidos y México tienen una historia compleja y compartida y un interés común.

Los monumentos colocados lo largo de la frontera de 1821 permanecerán por un tiempo indeterminado, aunque sin duda serán desplazados y la línea  marcada se desvanecerá.

El proyecto fue comisionado como parte de  la exposición Unsettled Landscapes de laBiennial SITE Santa Fe, Delimitations recibió un generoso apoyo de las siguientes instituciones e individuos: El Centro de Arte y Medio Ambiente del Museo de Arte de Nevada; Charles y Anne Bannon Horak; Fundación Codet; Instituto de Investigaciones Culturales – Museo UABC, Museo de Arte Contemporáneo San Diego California, James Robbins, Erica Torri y la Universidad de Arizona.

La Oficina de Proyectos Culturales (OPC) se enorgullece de estar coordinando la itinerancia de la exposición DeLIMITations que será recibida en febrero por el Museo de las Artes Universidad de Guadalajara (MUSA) y en abril por el Museo Regional de Historia de Colima.

Marcos Ramírez ERRE. Nacido en Tijuana en 1961, obtiene la Licenciatura en Derecho en la Universidad Autónoma de Baja California en 1982. En 1983 emigra a los Estados Unidos donde trabaja en la industria de la construcción durante 17 años. En 1989 – aún manteniendo su actividad como constructor – empieza su incursión en el campo de las Artes Visuales. Ha participado en residencias, conferencias y muestras de arte en países como México, Canadá, Estados Unidos, Alemania, Suecia, Polonia, Portugal, Francia, España, Cuba,  Colombia, Puerto Rico, Chile, Brasil, Argentina, Rusia y China. Algunas de estas  exhibiciones  de carácter internacional tales como Insite 94, Insite 97, la Sexta y Séptima Bienales de la Habana, la Bienal del Museo Whitney del  año 2000, la Trienal Poligráfica de San Juan Puerto Rico y el Caribe, la Bienal de Sao Paulo – Valencia,  la Segunda Bienal de Moscú, la Bienal de California y  La Bienal Zero One de Silicon Valley. Así como Made in California, México Iluminado,  Extrange New World, From Baja to Vancouver, Política de la Diferencia / Arte Ibero Americano de fin de siglo, y ECO. Arte Contemporáneo Mexicano  en el Centro de Arte Museo Reina Sofía y Crisisss Arte y confrontación ,América Latina, en el Palacio de Bellas Artes de México entre otras. Ha impartido cursos  en la Escuela de Arte de la Universidad de California en San Diego y en el California Institute of the Arts, en Valencia California.En 2007 recibió la beca United States Artist Fellowship, y desde el 2009 es miembro del Sistema Nacional de Creadores de Arte. Del 2003 al 2010 fundó Estación Tijuana, espacio alternativo donde desarrolló un programa sobre Arte, Arquitectura, Urbanismo y Cultura Popular. En el 2011 presentó una exhibición retrospectiva de 20 años de trabajo titulada La Reconstrucción de los Hechos en el Museo Carrillo Gil de la Ciudad de México.

David Taylor. Las fotografías, instalaciones multimedia y libros de artista de David Taylor han sido expuestos en exposiciones colectivas e individuales en lugares como el Museo de Fotografía Contemporánea del Columbia College, el Museo de Arte Contemporáneo Aldrich, el Museo de Arte de Nuevo México y el Museo de Arte de El Paso, Tx. El trabajo de Taylor está en las colecciones permanentes de: Fidelity Investments, el Museo de Bellas Artes, Houston, Tx., el Museo de Fotografía Contemporánea y el Palacio de los Gobernadores / Museo de Historia de Nuevo México, entre otros. El New Yorker blog, New York Times, Los Angeles Times, la revista Orion, PREFIX PHOTO, Fraction Magazine y la edición de México / América Latina de la revista Esquire han presentado sus imágenes. El examen continuo de Taylor de la frontera de los Estados Unidos/ México fue apoyado por una beca de la John Simon Guggenheim Memorial Foundation en el 2008. Su monografía “Working the Line” fue publicada por Radius Books en el 2010 y ha recibido numerosos reconocimientos  como “mejor libro” además de premios de excelencia en diseño.


DeLIMITations: 

Mapping the border of 1821 between Mexico and the United States

Marcos Ramírez ERRE y David Taylor

Opening: Saturday October 7, 2017

Exhibition: October 7, 2017 to January 13, 2018

OPC, in association with the Instituto Vallartense de Cultura,are honored to present DeLIMITations: Mapping the border of 1821 between Mexico and the United States, a site-specific installation by artists Marcos Ramírez ERRE and David Taylor.

DeLIMITations is a 2,400 mile long installation invoking nineteenth-century exploration and conquest expeditions. In 2014, artists Marcos Ramírez ERRE and David Taylor set out to trace the historical 1821 border between Mexico and the western territories of the United States. That border stretched from the present-day Oregon/California state line to the Gulf of Mexico just west of Louisiana, and had previously only existed as a reference on historic maps and treaty documents because it had never been surveyed or physically marked.

For DeLIMITations, ERRE and Taylor asked the question, “What would Mexico and the United States look like if that boundary had been fully realized?” ERRE and Taylor, accompanied by filmmaker José Inerzia, who helped document the process, drove a van outfitted to serve as a mobile command center, fabrication space, and camper along the 1821 border. The artists successfully installed 47 obelisks in a vast landscape that encompasses the 2.1 million square kilometers of land ceded to the United States in the Treaty of Guadalupe Hidalgo after the War between Mexico and the United States (1846-1848).

The first monument was placed on the Pacific coast near Brookings, Oregon, and the last at the mouth of the Sabina River, near Port Arthur, Texas. Cities and towns along the historic border include Brookings, OR; New Pine Creek, CA; Denio, NV; McDermitt, NV; Jackpot, NV; Medicine Bow, WY; Leadville, CO; Cañon City, CO; Pueblo, CO; The Board, CO; Syracuse, KS; Garden City, KS; Dodge City, KS; Texarkana, TX; Orange, TX; and Port Arthur, TX. All these cities and towns would have been frontier had the border remained as such.

The work of Ramírez and Taylor questions the immutability and permanence of the borders at a time when territorial entitlements are disputed around the world. By making the original border visible, they recognize the territory that Mexico lost and claim for the present. They do not necessarily challenge the current border, but insist on the recognition that the United States and Mexico have a complex and shared history and a common interest.

The monuments placed along the border of 1821 will remain for an indeterminate time, although they will undoubtedly be displaced and the marked line will vanish.

The project was commissioned as part of the Unsettled Landscapes exhibition of the Santa Fe Biennial SITE. Delimitations received generous support from the following institutions and individuals: The Art and Environment Center of the Nevada Museum of Art; Charles and Anne Bannon Horak; Codet Foundation; Institute of Cultural Research – UABC Museum, Art Museum Contemporary San Diego, California, James Robbins, Erica Torri and the University of Arizona.

The Office for Cultural Proyects (OPC) is proud to be coordinating the itinerary of the DeLIMITations exhibition as it will be traveling to the Museum of the Arts of the University of Guadalajara (MUSA) in February and to the Regional Museum of History of Colima in April.

Marcos Ramírez ERRE. Born in Tijuana in 1961, he obtained a Law Degree from the Autonomous University of Baja California in 1982. In 1983 he moved to the United States where he worked in the construction industry for 17 years. In 1989 –while maintaining his activity as a builder – he began his foray into the field of Visual Arts. He has participated in residencies, conferences and art exhibitions in countries such as Mexico, Canada, United States, Germany, Sweden, Poland, Portugal, France, Spain, Cuba, Colombia, Puerto Rico, Chile, Brazil, Argentina, Russia and China. Some of these international exhibitions such as Insite 94, Insite 97, the Sixth and Seventh Biennials of Havana, the 2000 Whitney Museum Biennial, the San Juan Puerto Rico and Caribbean Polygraphic Triennial, the Sao Paulo Biennial -Valencia, the Second Moscow Biennial, the California Biennial and the Zero One Biennial of Silicon Valley. As well as Made in California, Illuminated Mexico, Extrange New World, From Baja to Vancouver, Politics of Difference / Ibero-American Art at the end of the century, and ECO. Contemporary Mexican Art at the Reina Sofía and Crisisss Art Center Art and confrontation, Latin America, at the Palace of Fine Arts of Mexico among others. He has taught at the School of Art of the University of California at San Diego and at the California Institute of the Arts in Valencia California. He received the United States Artist Fellowship in 2007 and since 2009 is a member of the National Creator System of Art. From 2003 to 2010 he founded Estación Tijuana (Tijuana Station), an alternative space where he developed a program on Art, Architecture, Urbanism and Popular Culture. In 2011 he presented a retrospective exhibition of 20 years of work entitled The Reconstruction of the Facts at the Carrillo Gil Museum in Mexico City.

David Taylor. Taylor’s photographs, multimedia facilities and artist’s books have been exhibited at individual and group exhibitions at places such as Columbia College Contemporary Photography Museum, Aldrich Museum of Contemporary Art, New Mexico Museum of Art, and Museum of Contemporary Art. Art of El Paso, Tx. Taylor’s work is in the permanent collections of Fidelity Investments, the Museum of Fine Arts, Houston, Tx., The Museum of Contemporary Photography and the Palace of Governors / Museum of History of New Mexico, among others. The New Yorker blog, New York Times, Los Angeles Times, Orion magazine, PREFIX PHOTO, Fraction Magazine and the Mexico / Latin America issue of Esquire magazine have presented their images. Taylor’s continued examination of the United States / Mexico border was supported by a grant from the John Simon Guggenheim Memorial Foundation in 2008. His monograph “Working the Line” was published by Radius Books in 2010 and has received numerous awards as “best book” as well as awards for excellence in design.